lördag 28 juli 2012

Mot österlen!

Hej alla gla'a. Här sitter jag och semesterplanerar och har mig! Resten av min stora familj är i Sandviken och firar storebrorens 40-årsdag men jag kunde tyvärr inte delta i kalasandet då jag har arbete att utföra här i storstan. Sitter i detta nu och tar en Åbro Sigill ekologisk öl (Hittade i kylen, den är inte min men. trevligt.) medan jag kikar på Skillinge och Simrishamns hemsidor. Hemskt kul!
Mina morföräldrar är bosatta i Skillinge och ni har antagligen läst här på bloggen om att min kära syster Kristin nyligen varit där på besök. Nu är det hur som helst min tur och jag ser fram emot det något enormt. Det var ca 4 år sedan jag var där sist men innan dess var jag där oftare.
När jag tänker på Skillinge så tänker jag på hur jag och Kristin cyklade och cyklade och cyklade. Enormt lång strand. Fisklukt. Tånglukt. Spela boule i trädgården. Fåglarna på kvällen. Dingla med benen vid hamnen. Glass. Kavring. De otroligt söta små husen i byn.
Min semesterpepp försvinner inte heller av att jag går in på hemsidan och ser i spalten till vänster: krusbärsfestival.  (TREVLIGT VÄRRE)
Inte heller försvinner den när jag på Simrishamns hemsida ser:
Sillens dag.

Alltså åh! Hur fint? Jag menar: "Röken Seaside", "Sillabord på hamnplan" och "Glada Räkan - öppet till 22". Det återstår bara en fråga:
Varför besöker jag ej oftare Skåneland?

Nu ska jag fortsätta sippa på min öl i min ensamhet och drömma mig bort till måsarnas skri.
(Behövs dock ej, finns gott om mås i Fredhäll.)



Snart är vi två om den österlenska solbrännan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar