onsdag 11 juli 2012

Barnfritt - Bekvämlighet eller förtryck?

I nuet tycks den moderna människan tendera att i de flesta samanhang prioritera sina egna behov högst.
Så högt att det i min mening utvecklas till ren egoism, girighet och ibland bortskämdhet.
Med all ökad tillväxt medföljer girighet, det är ju inget snack om den saken.
Det föder i sin tur en mentalitet av bortskämdhet.
Vi KAN kräva saker, vi kan alltid kräva MER - och därför SKA vi också det.
När går vi över gränsen?
För länge sedan gick vi över gränsen.
Jag läste i DN idag att det säljs otroligt många charterresor som erbjuder Barnfria hotell och det arbetas även med den utsökta affärsidén Barnfria flygresor och tågvagnar.
Spontant så känner jag NEJ NEJ VAD HÅLLER NI PÅ MED. Instigntivt så synkar jag inte över huvud taget med dessa idéer.
Jag försökte förstås att se det från olika synvinklar; kanske är det jag som är för snäll eller för konservativ?
Men njä. Jag har bestämt mig för vad jag tycker om tanken bakom barnfria hotell och resor:
Det suger. Och är sjukt konservativt.
Självklart händer det att jag irriterar mig på barnskrik som dyker upp vid olämpliga tillfällen (eller när jag bara har ont i huvudet). Jag kan också i smyg känna "men snälla, varför ta med er barnvagnen in hit..."
Men jag kan leva med det. Allt behöver inte alltid vara perfekt och klaffa med mina tillfälliga behov.
Barn skriker, de gör de, och ingen tycker nog att det är särskilt trevligt. Men de är barn, de är människor och de har rättigheter. Precis som deras föräldrar.
Om vi nu ska få möjlighet att välja vilka vi vill dela hotell med - är vi inte då ute och leker på djupt vatten? Grundar sig inte detta i förtryck?
Att förbjuda barns tillträde på resorter och andra allmäna platser, som om de vore djur, ja det är onekligen att tala om förtryck!
Den stora boven i dramat är dagens äckliga egoistiska mentalitet. JAG ska få vad JAG vill ha.
Och helst så snabbt som möjligt.
När man möter människor som man inte kommer överrens med så kan man reagera genom att flytta sig - eller leva med det.
Men i detta samanhang tillåter vi oss att i stället säga "nej usch och fy, sopa bort dem".
Pinsamt, om ni frågar mig. Barn finns överallt, har alltid funnits överallt och om du inte vill träffa dem så stanna hemma då, stelis.
Vad blir nästa steg - Hotell fritt från förståndshandikappade? Fritt från blinda?

Allt jag vet är att om jag själv fick välja ett nischat hotell så är valet enkelt:
Fritt från barnhatande snobbar.



1 kommentar:

  1. Här får du verkligen mig att tänka efter. Men du har så himla rätt. Jag kan ibland bli oerhört trött på barnskrik och vilja sitta ifred. Men då flyttar jag på mig. Sen är du ju en sak att gå ut med själva ordet " Barnfritt hotell"! Istället för att tex skriva " Hotell som passar för dig som är 55+" eller nåt liknande. " Hotell för dig som är i behov av lugn och ro". När Clas och jag åkte till Kefalonien sa resebyråtjejen så: "Det här är inget hajpat ungdomställe direkt. Det passar för äldre eller för människor som vill ha det lugnt". SJ har ju "tyst kupé". Det är ju också ett bra sätt att skriva på. För det innefattar ju inte direkt barn utan även mobiltelefoni och högljudda vuxendiskussioner.

    SvaraRadera