onsdag 22 augusti 2012

Nu regnar det och regnar och regnar

Nu när Augusti börjar lida mot sitt slut så har jag börjat smaka på ordet Höst väldigt mycket.
Vissa stunder känns det förträffligt bra men andra stunder får jag kalla kårar av tanken.
Tanken på höst.
Sommaren innebär en frihet, vare sig man arbetar eller ej. Vädret tillåter dig att göra så mycket mer än annars och överallt öppnas det upp för aktiviteter och diverse skoj. Uteserveringarna, folkölen,
vattenmelonerna, picknick-filtarna och flexibiliteten erövrar världen. I alla fall min värld.
Sen kommer allt igen. Med mörkret och kylan kommer allt: Människor som pendlar under samma stunder på dagen. Veckodagar är veckodagar och helg är helg. Alla i storstaden bli återigen skygga.
De spontana kompisträffarna minskar. Varenda måndag så längtar varenda svensk till Fredag.
För att inte deppa ihop totalt så försöker jag vända på det förstås.
För det första ska jag påbörja min drömutbildning denna höst så jag kommer nog att vara alldeles för upptagen för att lägga märke till kylan. För det andra så vet jag att jag egentligen mår väldigt bra av att ha tydliga rutiner. Jag gillar att fredagen kommer så efterlängtat. Jag gillar att veta var jag ska varje morgon. Jag gillar att ha en normal dygnsrytm och ett mål med det jag gör. Jag gillar att få studiebidrag varje månad och jag mår bra av regelbundna måltider och att inte dricka alkohol varannan dag.

En sak till som jag tänker på för att muntra upp mig själv är Födelsedagar! Det är min favvogrej på hela vida året.
Inte bara min egen födelsedag utan mina närmsta och käraste också. Tänk att alla människor faktiskt får fira sin alldeles egna dag. Dagen man föddes, dagen man blev till och förmodligen fick sitt namn.
Det är det bästa man kan fira! Dessutom finns inga regler för hur man ska fira. Ingen speciell skinka som ska tillagas, dofter som ska osa, färger som ska pryda eller kläder man ska bära.
Man får göra precis som man vill.
Att hösten närmar sig betyder att många födelsedagar komma skall. Här ska planeras presenter och överraskningar så det skvätter om det!
Dessutom närmar sig min egna födelsedag så småningom... (Okej, om typ 2½ månad men en riktigt födelsedagsnörd börjar faktiskt längta i god tid.)
Då ska jag ta på Leila Lindholm-förklädet och Pippi Långstrump-energin! Å, jag blir så olagligt hurtig av tanken på att fylla år...
Men det bästa med att fylla år och vara jag är att veta att Kristin alltid gör något hemskt trevligt åt mig i present... True story.

Kortfattat: När hösten kommer så tänker jag på dans, tårta och braiga människor!
(Emellanåt gråter jag förstås i och med att att höst är egentligen sämst men det ska vi inte tala om.)

1 kommentar:

  1. Precis så där är det! Mitt i prick! Och jag ska inte glömma din födelsedag.... Puss

    SvaraRadera