torsdag 16 augusti 2012

Nu är det nog.

Det finns ens sak som har stört mig något otroligt denna sommar.
Egentligen har det stört mig under flera år tillbaka. Just nu har det hur som helst runnit över kanten för mig och det är dags att sätta ned fot'n.
Det är en sak som har att göra med kommunikation och pucko:het. När man är pucko alltså.
Det skulle i somliga fall kunna ha att göra med en form utav härskarteknik. Kanske också jantelagen.
Det kan grunda sig i mycket men jag både tror och faktiskt hoppas att det mestadels handlar om ett kommunikationsproblem.
Problemet jag talar om är en konversation som ser ut såhär:

- Så vad gör du annars, Nelly?
- Jag sysslar med dans. Jag ska utbilda mig till danspedagog och ämneslärare.
- Vad kul! Härligt att få plugga och jobba med sitt största intresse .
Men det blir ju svårt för dig att hitta jobb sen vet du! Och synd är det ju på lönen också.

För mig börjar det här bli ordentligt frustrerande eftersom att jag fått höra det så väldigt många gånger. Oftast kommer det från kollegor.
För att göra det tydligt går vi går igenom alla fel från början tycker jag!
1. Du börjar med en positiv infallsvinkel men byter plötsligt spår. Har det kanske att göra med den normativa lågprofil-svensson-mentaliteten att göra, att man instinktivt måste bromsa positivismen ett slag? Eller är det i gott syfte, att du måste förvarna mig för att du gillar mig? Som om JAG av alla människor inte har en aning om vad för värld jag gett mig in i...
2. Måhända tänker du att du bara är rak och realistisk men i själva verket så ifrågasätter du faktiskt en främmande människas yrkesval. Bussigt? Nej, inte särskilt.
3. Du har ingen aning om vad jag har för lön i nuläget och vad jag personligen anser är en låg respektive hög lön. Ändå kan du rakt upp och ned och framför min näsa påstå att jag om ca 6 år kommer att ha en förhållandevis dålig ingångslön? Inte så bussigt det heller nej.
4. Detta blir alltså inte bara riktat mot mig personligen utan det handlar om att du ifrågasätter en hel yrkesgrupp. Det är så himla inte okej och framför allt med tanke på att det rör sig kring ett yrke som i hierarkin bland yrkesroller ligger gaanska så lågt.

Jag vet vad mer som är lågt.

ATT SÄTTA SIG ÖVER ANDRA SOM INTE GJORT DIG NÅGOT ONT

Rätta mig om jag har fel i det här. Det må förstås vara en smula överdrivet men det är det med största medvetenhet. Nu skulle jag vilja ha lite hjälp på traven med hur jag ska svara nästa gång jag får detta svar? Ni vet hur det är, man tänker att "nästa gång......." men så när nästa gång kommer så ler man ändå som vanligt och kommer återigen inte på det förän i efterhand:

Jag ska inte behöva höra det där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar