tisdag 12 juni 2012

Fisk + taco = sant.


Igår lagade jag en sjukt enkel och sjukt god middag, nämligen fisktaco. Det kan låta märkligt men det är förmodligen för att de flesta (även jag ibland) tyvärr har en ganska mossig syn på fisk och genast associerar till smaker som dill, citron och ägg (tänk äggsås) eller varför inte den kräkfärgade örtröran som täckte skolmatsalens ökända fiskgratäng. Fisk är gott, men presenteras alltför ofta på ett ganska tråkigt och förutsägbart sätt. Och egentligen kan vi väl säga detsamma om svensk tacos. Ska man tala om mattrender känns ju tortillabröd med köttfärs, burkmajs, tomathack och tacosås på burk lite... förbi.

Nej tacka vet jag lime- och chilimarinerad lax med en härlig, korianderkryddad sallad  på majsbröd.


Till och med min annars mycket fiskskeptiske pojkvän njöt till fullo av gårdagens middag. Så mycket att han till och med ställde upp på bild tillsammans med rätten:

Och ja, jag vet att det står "vegetarisk mat" i beskrivningen av den här bloggen, och nej, fisk är inte vegetariskt. Fisk är min lyx som jag unnar mig då och då, och jag skulle tro att den mesta maten som hamnar här på bloggen kommer vara fiskfri. Men alltså, äter ni fisk, laga fisktaco. Nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar